Laos en Cambodja - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van stein-rianne - WaarBenJij.nu Laos en Cambodja - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van stein-rianne - WaarBenJij.nu

Laos en Cambodja

Door: Stein en Rianne

18 April 2015 | Indonesië, Lombok

Lieve mensen, ok we zijn onze belofte toch niet helemaal nagekomen en ons volgende reisverslag heeft toch weer even op zich laten wachten. ik ga weer verder waar ik vorige x gebleven ben de slowboat naar Laos. Na de grensovergang van thailand naar Laos zijn we met een bs naar de slowboat geracht. wat eigenlijk niet meer is dan een grote bus op het water. Op de boot deelde we een tafeltje met sven (belg) en erik (nederlander). hier hebben we het eerste eel van de reis lekker mee zitten praten en grappen. 's Avonds kwamen we aan bij een klein dorpje waar alle slowboaten stopte en daar was al een hotel voor ons geregeld. Het hotel was prima alleen in dit jungle dorpje was de stroom niet helemaal top geregeld en het iel dan ook ieder uur wel 2 x uit. Lkker gegeten met z'n vieren en daarna vroeg naar bed gegaan.

De volgende dag hadden we om 9 uur de boot en we hebben we tot half 7 op gezeten en onze tijd voor gedood met muziek, kaarten en spelen met een klein laoaans meisje die halverwege midden in de jungle was opgestapt. Toen we aankwamen in luang prabang werden we natuurlijk weer opgelicht en werden we 5 km voor de stad eruit gezet zodat we allemaal nog moesten betalen voor een tuktuk die ons het laatste stukje bracht. Snel een kamer gezocht en gevonden bij een aardig omatje die haar kamers brandschoon hield en zelf in een aftands hutje naast het gebouw sliep. 'savonds gegeten met erik en sven en daarna op een avond marktje geshopt en een mooie sjaal gekocht voor rianne.

Die ochtend zijn we naar het opude paleis geweest van de koning van luang prabang (was vroeger nog een apart koningkrijk) en daarna een berg beklommen waar een tempel stond en je heel uitzicht had over de stad. lekker geluncht aan de mekong rivier en daarna naar een hippe tent die utopia heet allemaal chille loungelekken en zitzakken maakte het een beetje de place to be in LP en ook alle backpackers waren er te vinden. Daar hebben we tot laat gegeten en gedronken en ook de eerste tropische regenbui van de reis was een feit!

We zouden vandaag afscheid nemen van sven en erik en met z'n tweeen verder reizen naar vang vieng, alleen vonden erik en sven ons zo leuk ;) of LP zo saai dat ze toch maar zijn meegekomen. Het was me het ritje wel.... We vertrokken om 1 uur en zouden rond een uurtje of 7 in VV(vang vieng) aankomen. met 14 man gepropt in een klein busje is al niet mijn favoriete tijdsverdrijf maar het werd er zoals svern zou zeggen niet plezanter op. Ten eerste was er een laoaans gezin met met twee kleine kinderen en een zwangere vrouw, ik zal een poging doen de weg te beschrijven, denk aan de alpen maar een 1 baansweg waar verkeer aan beide kanten rijdt en dan ook nog is een weg die is aangelegd in 1870 (is een wilde gok). o het laoaanse gezin, eerst begint het ene kind te kotsen, kind nr 2 kan hierna ook niet achterblijven en kotst haar hele moeder onder. Na deze douche en slingerpad kan moeder het ook niet meer houden en zij doet ook vrolijk een rondje mee. Na dit stereokotsen ruikt de minibus zachtgezegd niet erg chill meer en we zijn pas 3 uur aan het rijden. Dan krijgt zven het ook te benauwd en vraagt aan de chauffeur of die wil stoppen, dit doet hij dan ook aardig alleen let hij niet op en rijdt over een enorme steen heen BAM band lek...yess de reis duurt nog langer ok band vervangen uur later (krik was te klein voor het bus dus moesten met stenen de krik hoger maken). Na deze helse reis kwamern we aan in VV of ik bedoel eigenlijk kwamen we aan bij de rand van VV want ook hier moesten we vervolgens weer een tuktuk nemen om echt naar VV te gaan (afzetters), buschauffeur zagen we overigens half uurtje later wel gewoon in het centrum staan. Snel een hotel gezocht want rianne voelde zich niet echt lekker.

Na een ontevreden nacht zijn we die ochtend op zoek gegaan naar iets beter en sven had al allemaal mooie hutjes aan de rivier gevonden. jammer genoeg was er daar maar 1 van over en is sven daar in gegaan maar Ri en iki hebben de iets luxere optie genomen, en man man wat was het mooi aan de rivier met echt een prachtig uitzicht over de bergen!. Na dat we onze spllen hadden gedropt zijn we met ze vieren gaan wandelen (erik en sven). na een tijdje kwamen we aan bij een 'berg' hij leek niet heel hoog maar was denk ik toch wel een enorme rots die zo'n 100m hoog was. Voor 1 euro mochten we hem beklimmen, de vent die de kaartjes verkocht zei nog doe het maar lekker langzaam. De berg op ging nog wel (we hadden allemaal slippers aan) maar zelfs dit vond i nog wel een beetje gevaarlijk. maar naar beneden!! je slippers uitzwetend was echt nauwelijks te doen, geen grap echt het gevaarlijkste wat ik in me leven heb gedaan, en ja ik ben idd niet zo'n held maar alsnog! gelukkig hebben we het overleefd en het staat op de foto! 's avonds lekker uitgeweest en kennis gemaakt met het VV happy hour waar het niet 1 kopen 1 gratis is maar 4 uur lang 4 verschillende barren gratis drank!? ok het is wel de lokaal gebrouwen koeienpis maar na 2 drankes proef je dat ook niet meer :).

Met zo'n mooi uitzicht kan je bijna geen kater hebben maar de lokale moonshine had hem er toch behoorlijk ingekregen. Wat is de beste oplossing voor een kater? juist nog meer drinken! En dat ging wel lukken want we gingen die dag tuben, voor de tubeleken: tuben is op een oude binnenband de rivier afdrijven en om de 100 meter wordt je naar binnen getakeld om daar bij een barretje spelletjes te spelen en te drinken. het was epic, beerpong mondervolleybal paalvechten en nog vele andere dingen hebben we gedaan maar we zullen niety teveel in detail treden dat moet je ons zelf maar eens vragen. Dom genoeg besloten we terug te tuben naar het dorp het was alleen droog seizoen en er stond niet zoveel stroming dit duurde dus ongeveer 3 uur en we kwamen pas aan in het donker, mede dankzij alle trieste koreaen die langs ons zijn gekanoot en allemaal weigerde ons een stukje mee te slepen, heb in mijn woede en aangeschotenheid dan ook een paar keer i love north korea en kim jung un geroepen.... Samen met sven wat gegeten en toen vroeg naar bed want we waren kapot. De volgende dag zijn we met sven en Laura (nederlands) gaan mountainbiken, de omgeving is hier echt zo adembenemend. doet denken aan jurrasic park/de lost world. eerst naar een grot toegefietst waar we loasstyle weer een euro (10000 kip) moesten betalen en met een paar hoofdlampen de grot in werden gestuurd zonder gids. De grot was echt enorm groot en we zijn minimaal een kilometer diep gegaan, wel stond er af en toe stop here danger maja dan stond het er 100 meter later weer dus zo dangerous kon het niet zijn. Was echt een hele bijzondere ervaring in die groot helemaal omdat je in Europa zoiets nooit zonder gids zou doen. Na de grot hebben we nog wat gefietst en geluncht om daarna weer wat andere grotten te bezoeken. Dit keer hadden we wel gidsen in de persoon van twee brutale aapjes van een jaar of 10 die tch echt wel geld wilden na de rondleiding waar we nooit om hadden gevraagd :). en toen we eenmaal wat gaven was het natuurlijk niet genoeg, gelukkig stak sven hier een stokje voor door het af te pakken en pas weer terug te geven toen ze doorhadden dat ze blij moesten zijn met wat ze kregen. 'savond weer tot de late uurtjes gefeest in het o zo leuke Vang Vieng. ok dit was mijn gedeelte de rest gaat rianne schrijven want ik krijg last van me rug van deze plastic tuinstoeltjes in kuta lombok indonesie waar we op dit moment zijn.

De ochtend gingen we (helaas) weg uit vang vieng omdat ons vliegtuig overmorgen zou vertrekken naar cambodja vanuit vientienne. Na veel smoesjes van de busmaatschappij waarom onze minivan maar niet kwam vertrokken we dan eindelijk 2 uur te laat. Eindelijk in vientiane aangekomen werden we weer ergens kilometers buiten de stad afgezet waardoor we weer extra moesten betalen voor een tuktuk. We waren er inmiddels al helemaal klaar mee dus hebben gelijkhet eerste beste (iets te dure) hostel genomen dat op ons pad kwam. Hier kwamen we met een duitse man aan de praat die ons tipte om naar een frans restaurantje te gaan waar we uiteindelijk naar een tijd zoeken naar iets beter en een dikke regenbui terecht zijn gekomen. Helaas werd ons avond maal al snel verstoord door een belgische man en zijn laoaanse ''vriendin'' over hoeveel geld hij haar nog moest betalen.Na het eten nog even met de duitse man gepraat die inmiddels ook in het restaurantje aangekomen. Daarna ''lekker'' gaan slapen op ons dubbele ed van graniet, want zo hard was het.
S’ morgens eerst opzoek naar een ander hostel want dit hostel had geen plek meer voor de komende nacht. Na een niet al te lange zoektocht een hostel gevonden. Na het droppen van onze backpacks gingen we in de hitte (33c) naar de arc de triomph van vientiane, ja een cadeautje van de fransen en nee niet zo mooi als die in parijs. ’s Avonds heerlijk gegeten bij een laoaans tentje waar straatjongeren werden opgeleid.
De volgende ochtend om 9 uur opgehaald waardoor we ons eerst nog 2,5 uur konden vervelen op het vliegveld. Na een verrassend goed vlucht (met eten!), een iets wat wankelige landing en een ritje in een tuktuk kwamen we aan bij ons nieuwe hostel midden in het centrum van phnon penh. Snel onze tassen gedropt en er opuit gegaan. In de tuktuk hadden we al aardig het bangkok gevoel gekregen door alle drukte en geuren maar dat werd alleen maar slechter naardat we meer zagen van de stad. Wat een smerige stad! Na de verkenningstocht afgekoeld voor een paar uur in de kamer en savonds libanees gegeten.
We hadden de vorige avond al met een tuk tuk chaffeur afgesproken om ons naar de killingfields en naar S-21 te brengen. Kort wat de killingfields zijn. Tot 1979 zijn er onder leiding van leider Panpot duizenden mensen vermoord omdat hij weer een zelfvoorzienend land wilde worden. Na al deze heftige indrukken en hitte zijn we een dutje gaan doen op de hotelkamer. Toen het weer ietsje koeler was weer de stad door gaan lopen waarbij we op een plein een tijd naar bejaarde gym zaten te kijken, allemaal oudjes die staan te dansen met zweetbandjes om, echt hilarisch. Daarna lekker gegeten en weer een nightmarket bezocht waar ze helaas alleen maar troep verkochten.
Oja ze betalen hier trouwens met dollars maar je krijgt je wisselgeld in cabodjaanse riel en ik ben verlaafd geraakt aan een soort mc flurry me oreo wat ik telkens orero blijf noemen.
De volgende ochtend zouden we om 7.15 worden opgehaald om naar siem reap te gaan maar helaas, ze waren ons vergeten. Toen we eindelijk om 10 uur in de bus zaten kregen we na een half uur rijden pech (ja alweer!). Gelukkig waren we nog niet heel ver dus kwam het vervangende vervoer redelijk snel. Toen we na 7en eindelijk in siem reap aankwamen zijn we gelijk wat gaan eten. De sfeer in het resaurant was wat vreemd vonden wij, er waren voornamelijk vreemde combinaties van mensen. 2 oude mannen en 2 jonge mannen en 1 vrouw. Dat was hoe de meeste combinaties eruit zagen.. In de hostelkamer wilden we vervolgens, zoals gewoonlijk, nog even een stukje lezen voor het slapen. Helaas ging dat voor Stein moeilijk worden want die had hij namelijk achtergelaten in onze bus! Nou daar gingen we dan weer de tuk tuk in om 12 uur, opzoek naar de ereader! De bus bevond zich niet meer op de plek waar we aan waren gekomen en na een aantal belletjes naar de busmaatschappij door onze aardig tuktuk chauffeur werden we geadviseerd om de volgende ochtend voor het vertrek van de eerste bus terug te komen naar de opstapplaats. Nou daar gingen we dan, terug naar het hotel voor een dutje want de tuktuk chauffeur zou ons minder dan 6 uur later al weer op komen halen.
Nou daar gingen we dan, met nog slaap in onze ogen voor de 2de keer opzoek naar de ereader. Na een tijdje wachten kwam daar de eerste bus, helaas zonder ereader. De chauffeur adviseerde ons om naar de plaats te gaan waar de bussen snachts stonden. Daar aangekomen herkenden we gelukkig meteen de buschaffeur van de vorige dag en binnen 5 min reden we met de ereader weer terug naar het hotel! Pff wat waren we blij anders had ik voor de rest van de vakantie een niet blije Stein bij me gehad.
Teruggekomen bij het hotel eerst ontbeten, even aan het zwembad gelegen en het stadje in gegaan, want ja het is dan wel de hoofdstad maar hengelo is nog groter. Toen we naar een paar uur wegsmolten liepen we tegen een luxe cocktailbar aan waar het toevallig happy hour was, dat konden we als echte nederlanders natuurlijk niet laten lopen. Na 2 drankjes hadden we de grootste lol en wilden we bijna nog meer drankjes bestellen alleen kon ik al nauwelijks de bank meer afkomen dus toch maar richting het hotel gegaan.
De wekker ging om half 5, want we gingen de zonsopkomst bekijken bij angkor wat een enorm tempel complex. Het is zo op de vroege ochtend nog lekker koel en om 6uur lopen de in het pikkedonker het tempel complex binnen. We komen aan bij een meertje waar een paar honder mensen al staan te wachten, we waren kennelijk niet de enige. Na enige tijd begit het te schemeren en kan je de contouren van de tempel zien. We pakken de gopro erbij om het te filmen en horen piepiepiep batterij leeg... hoe kan dat hij heeft toch de hele dag in de oplader gelegen!? Alleen waren jut en jul vergeten dat als je je hotelkamer uitgaat en je het pasje niet in het gleufje hebt zitten er ook geen stroom in de kamer is. De zonsopkomst is super mooi en de kleuren veranderen naarmate het lichter wordt. Toen het echt helemaal licht was konden was pas zie hoeveel mensen er om ons heen stonden, echt een paar duizend.snel de tempel ingegaan terwijl alle chineze nog foto’s aan het maken waren. De tempel is 1200jaar oud en ziet er prachtig uit, overal reliefen op de muur. Na anderlaf uur hier te hebben rondgelopen werd het al vrij warm en zijn we weer naar de tuk tuk chauffeur gegaan, op naar de volgende tempel. De volgende tempel was nog niemand en lag midden in de jungle heel vet om te zien en door heen te lopen met z’n tweetjes. Op het hele complex staan minimaal 200 tempels dus je kan nooit alles zien. We hebben de ook de mooiste en grootste gedaan en ik kan er niet al te veel over zeggen behalve dat het echt een must see is. De laatste tempel was wel weer heel anders opgebouwd uit enorme stenen gezichten op alle kanten. Het was ondertussen een uurtje of 1 en het zo heeeel warm zeg maar saharah meets de hel meets de vochtigheid van de vlindertuin. En we waren ook een beetje tempel moe geworden dus hebben we ons weer naar het hotel laten brengen waar we verkoeling zochten in het zwembad. ’s Avonds cambodjaans gegeten en geshopt naar soeveniers.
Vandaag gingen we met de bus naar Bangkok en we maakte ons een beetje zorgen of de bus wel zou komen na ons vorige bus avontuur in laos. Gelukkig kwam die (half uur te laat) ons wel ophalen. In de bus zaten al een aantal russen flesen wijn en wodka weg te werken, om half 9.... na een vrij snelle grensovergang werden we in thailand weer in een minibusje gepropt. Maar gelukkig hebben we twee uur in de file gestaan en zatten we ook helemaal niet ongemakkelijk ofzo. Onze chauffeur was kennelijk ook ergens te laat voor want hij reedt alsof de duivel hem op de hielen zat, een ongeluk was geen probleem geweest want ik zat (natuurlijk zonder riemen want daar doen ze in thailand niet aan) zo vast geklemd in de stoel voor me dat ik toch niet kon bewegen. In Bnagkok aangekomen hadden we een iets chiller hotel genomen en die avond naar de skybar geweest. Het begon al mooi dat alle duitse barries die in hun sandalen en hemd waren gekomen geweigerd werden bij de ingang. Het uitzicht was erg mooi zo op de 68 verdieping alleen de cocktails waren duurder dan een week eten in thailand dus na eentje zijn we daar maar weer weg gegaan.
Onze reis gaat verder in het zuiden van thailand maar dat bewaren we voor een volgende keer. We gaan nu even een drankje doen en een hapje eten in het te hippe surfers dorp Kuta Lombok. Iedereen bedankt voor de leuke berichten die we krijgen we stellen het heel erg op prijs!

groetjes
Rianne en Stein

• 19 April 2015 - 20:39

Dirk:

he wereld reizigers,
    Wat een mooie verhalen en wat zien jullie veel en wat doen jullie veel.
    Flink foto's maken en genieten van iedere dag
    xxx Pap

• 21 April 2015 - 17:23

Harry :

hallo Rianne en Stein,

Ik heb jullie reisverslag gelezen en er van genoten, het is geweldig wat jullie zien en meemaken. Zo,n prachtige reis vergeet je nooit meer, ook ben ik benieuwd naar jullie foto,s maar die zie ik nog wel een keer als jullie terug zijn.
    Ik wens jullie nog een heel mooi vervolg van de reis en geniet met volle teugen er van.
    En voor het eind van de reis gezond weerkommm.

Groetjes van Rosa en Harry.

• 23 Mei 2015 - 18:21

Tjarda:

Hey Rianne en Stein,

Goh wat een leuke verhalen en een prachtig reisverslag! Mooi beschreven.
    Heb al een aantal foto's voorbij zien komen die heel erg mooi zijn.
    Echt leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven.
    Ben benieuwd naar de volgende!
    Heel veel plezier nog

Lieve groet Tjarda